Latgalē komercreisi konkurē ar valsts reisiem

Autors: Marta Puzāka - 13 februāris, 2025 🕙 Lasīšanas ilgums: 4 min.

Uzņēmums “Norma – A”, kas nodrošina Ecolines pasažieru pārvadājumus, sākot ar 31. janvāri, paralēli valsts dotētiem maršrutiem piedāvā reģionālās nozīmes autobusu maršrutus: Rīga–Rēzekne, Daugavpils–Rēzekne un Daugavpils–Rēzekne–Ludza. Tomēr viena no lielām problēmām, ar ko saskarās Latgalē – valsts un privāto pārvadātāju laiki, kad pieturās piestāj autobusi, nereti ir vien ar nelielu atšķirību. Uzņēmēji nav gatavi braukt finansiāli izdevīgos maršrutos, bet valsts nav tik elastīga, lai pielāgotos pārmaiņām.

“Ecolines” pasažieru pārvadātājs nupat ieviesis jaunus autobusu maršrutus virzienā Rēzekne – Rīga un atpakaļ, kā arī savienojumus no Ludzas un Daugavpils. Pieturās novērojami vien daži pasažieri, jo daudzi par jaunajiem reisiem nemaz nezina. Paši pasažieri stāta, ka autobusu sarakstu joprojām varētu uzlabot.

Igors Rēzeknes iedzīvotājs

Teiksim no Rēzeknē ir diezgan laba satiksme, citām pilsētām no Jēkabpils uz Daugavpils pusi – Preiļi, Līvani, tur ir diezgan problemātiski. Pat ja braucam uz Rēzekni no rīta puses nav nekā līdz pusvienpadsmitiem, tikai pusvienpadsmitos pirmais autobuss. Ja es beidzu darbu, man ir jāgaida kaut kur līdz tiem pusvienpadsmitiem.

Anete Balvu novada iedzīvotāja

Es esmu vairāk no Balvu puses, un tad sanāk, ka daudz retāk sāka iet Ecolines un tad sanāk biežāk braukt ar parasto autobusu, tas mazliet apgrūtina.

Komercpārvadātāji norāda, ka maršrutus rīko pēc izdevīguma principa – kur ir vairāk pasažieru.

Andris Podgornijs “Ecolines” valdes priekšsēdētājs

Mēs jau Rēzekne – Rīga iepriekšējos 15 gadus vedām pasažierus, tā ka pieredze un informācija mums bija, izejot no tās pieredzes un informācijas, mēs arī pacentāmies izveidot šos komercreisu. Mēs mainījām laikus citur ļoti kardināli, mēs viņus mainījām izejot no tā, kā mēs šobrīd redzam to tirgus situāciju Mēs bijām pamainījuši laikus, un tas bija tomēr tēmēts 80% uz pasažieriem, kas brauc tieši no Rēzeknes un Ludzas, pirmām kārtām un, lai viņi var atgriezties mājām.

To apstiprina arī Autotransporta direkcijā, norādot, ka maršrutu salāgošana ar valsts dotētajiem ir sarežģīts process. Un vēl viens būtisks aspekts – komercpārvadātājs maršrutus var strauji mainīt, kamēr valsts tos īsteno ar ilglaicīgu garantiju, ar ko pasažieri var rēķināties.

Sanita Heinsberga Autotransporta direkcijas pārstāve

Tas ir uz biznesa principiem balstīts pakalpojums, līdz ar to jā, komercmaršrutus izpildošais pārvadātājs nenodrošina, ka šis maršruts būs pēc 10 gadiem.

Tikmēr privātie pārvadātāji uzskata, ka valstij būtu jānodrošina tikai tie īsie maršruti, kas komercpārvadātājiem nebūtu izdevīgi.

Andris Podgornijs “Ecolines” valdes priekšsēdētājs

Mums jau bija sen saruna ar valsti, mēs vispārīgi uzskatam, to arī uzskata Eiropas Savienība direktīva, tur kur strādā privāti uzņēmumi un kur nav vajadzīgs valsts atbalsts, tur jāstrādā privātuzņēmējiem.

Pagaidām gan valsts šādu pieeju negrasās īstenot. Savukārt kritēriji, pēc kādiem piešķir maršrutu licences, ir salīdzinoši vienkārši.

Sanita Heinsberga Autotransporta direkcijas pārstāve

Biļetē ir jānorāda visi rekvizīti līdz arī kā valsts dotētos maršrutos, vienlaikus braukšanas maksas atvieglojumus pasažierus jāuzņem, jānodrošina tāda pati pārvadāšanas kvalitāte un politika attiecībā uz šiem pasažieriem.

Iepriekš tika virzīta arī iniciatīva par vēlajiem reisiem no Rēzeknes uz Rīgu, lai cilvēki pēc kultūras pasākumu apmeklējuma vēlu vakarā varētu doties uz Rīgu. Tomēr pagaidām šī iniciatīva nolikta malā, jo neesot īpaši aktuāla pašiem pasažieriem.

Dalies:

Jaunieši iepazīst Valsts robežsardzes darbu

Preiļu novadā ūdens brīvkrāni rada finansiālus zaudējumus

Līdzīgi raksti