Ludzas novada Istras pagasta Vecslabadā aktīvi domāts par ekonomisko attīstību, ko varētu sekmēt Istras dabas parka izveide Vecslabadā ar mērķi piesaistīt vairāk tūristu. Tomēr rodas būtisks jautājums, vai tūristi būs gatavi izmantot ceļus, kas nav ērti lietojami sliktās kvalitātes dēļ? Nesen notikusi sabiedriskās apspriešanas sanāksme, kur tika pārrunāta nākotnes dabas parka attīstība, taču uzsvars tika likts arī uz nepieciešamajiem uzlabojumiem infrastruktūrā.
Jaunveidojams dabas parks “Istra” ir Eiropas nozīmes, Natura 2000 īpaši aizsargājama
dabas teritorija, kas ietvers gan dabas parku “Istras pauguraine”, gan dabas liegumus “Istras ezers” un “Istras staignāju meži”, kā arī apkārtnes ezerus un bioloģiski vērtīgās teritorijas. Parka teritorija vairāk nekā divu tūkstošu hektāru platībā ietvers arī vairākus Latvijā retus biotopus. Mērķis ir turpināt aizsargāt šī apvidus dabas un kultūrvēsturiskās vērtības, bet vienlaikus iedzīvotāji arī cer, ka tā izveide veicinās vietējo tūrismu un cilvēku aktivitāti. Tomēr bažas ir par esošo ceļu kvalitāti.
Olga Bužinska Īpašniece vairākiem zemes gabaliem Vecslabadas pagastā
Ir plānots attīstīt infrastruktūru, cik es saprotu šajā apkaimē, lai piesaistītu vairāk tūristus un tas arī veicinātu, teiksim gan Veclabadas, gan vispār Ludzas novada kaut kādu ekonomisko attīstību. Pabraucot pa šo ceļu 23. janvārī es saprotu, ka nu neviens tūrists, ja arī aizbrauks uz šo vietu vienu reizi, ja viņš vairāk tur nekad neatgriezīsies.
Uz Istras pagasta Vecslabadu var nokļūt pa trim grants ceļiem. Tuvākās lielākās pilsētas ir Ludza, Zilupe un Dagda. Pēc pēdējiem datiem Vecslabadas ciemā dzīvo mazāk nekā 300 cilvēku. Vietējie iedzīvotāji jau pieraduši pie sliktajiem ceļiem, aizbildinoties, ka patreiz visur grants ceļi ir sliktā stāvoklī.
Viktors Vecslabadas iedzīvotājs
Es nekur nebraucu, man mašīnas nav. Tur runā, ka ceļš ir slikts, bet uz Zilupi braucot ir normāls ceļš. Šeit uz Rundāniem pa to pusi tiešām ir slikts ceļš.
Pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas uzdevuma pārvaldības plānu topošajam dabas parkam veido biedrība “Baltijas krasti”. Tajā gan pauž, ka tās kompetencēs nav ietekmēt valsts ceļu uzlabošanas iespējas.
Biedrības “Baltijas krasti” rakstisks komentārs:
“Apkārtnē esošo valsts autoceļu, pašvaldības ceļu uzlabojumu pasākumi nav pārvaldības plāna tvērums jeb uzdevums, šis jautājums ir jāskata citos teritorijas attīstības plānošanas dokumentos.”
Ludzas novada pašvaldība savukārt skaidro, ka tai nav tiešas saistības ar dabas parka izveidi un arī vietējie ceļi ir valsts pārziņā. Arī tas satrauc iedzīvotājus – vai novada pašvaldība vispār var palīdzēt risināt šo problēmu?
Olga Bužinska Īpašniece vairākiem zemes gabaliem Vecslabadas pagastā
Ludzas novada pašvaldība ir atbildējusi, ka šis ir valsts pārvaldībā esošais ceļš, ja bet viņi risinās ar Latvijas valsts ceļiem šo jautājumu. Ja mēs paši to neziņosim Latvijas Valsts ceļiem tad viņi arī nezinās katru brīdi, ja kas notiek ar konkrēto ceļu konkrētā vietā.
Uzņēmumā ‘‘Latvijas valsts ceļi’’ skaidro, ka ceļa stāvokli ietekmē mainīgie laikapstākļi. Uzturēšanas darbi tiek plānoti atbilstoši ceļa noslogotībai, kas šajā gadījumā ir zema. Līdz ar to arī būtiski remontdarbi nav plānoti. Tuvākajā laikā uzlabojumus plānots veikt vien ceļam, kas ved uz Ludzu.
VSIA ‘‘Latvijas valsts ceļi’’ rakstisks komentārs:
“Atbilstoši valsts autoceļu būvniecības stratēģijai līdz 2027. gadam vietējās sasniedzamības uzlabošanai, prioritārajos posmos ir iekļauts vietējā autoceļa V522 posms no Rundēniem līdz Borisovai, kuram grants segumu plānots atjaunot 2026. gadā. Citiem ceļu posmiem veiks ikdienas uzturēšanas darbus atbilstoši uzturēšanas klasei.”
Jāpiebilst, ka pēdējo desmit gadu laikā satiskmes intensitāte uz Vecslabadu ir samazinājusies vairākas reizes.