Latgalē slēgti reģionālie reisi; jaunas prasības transportam

Autors: Marta Puzāka - 20 janvāris, 2025 🕙 Lasīšanas ilgums: 5 min.

Jaunais gads reģionālā sabiedriskā transporta pasažieriem Latgalē iesācies ar vairākam izmaiņām. Pēc Autotransporta direkcijas veiktās maršrutu izpētes Rēzeknes un Ludzas novadā slēgts 21 autobusu reiss  Kaut arī daļai iedzīvotāju nu jāmeklē alternatīvas tikt uz darbu, jaunās prasības paredz pasažieriem citas ērtības transportlīdzekļos.

Autobusa rīta reiss Stoļerovas ciemā, kas atrodas 20 kilometru attālumā no Rēzeknes, autobuss ierodas astoņos no rīta. Pieturā viena pasažiere Tatjana, kas pēcpusdienā plāno doties arī atpakaļ.

Tatjana Rēzeknes novada Stoļerovas ciema iedzīvotāja

Vairāk braucu ar autobusu. Citreiz no pilsētas mēdz atvest dēls vai meita. Uz pilsētu gan visu laiku braucu ar autobusu. Savas mašīnas nav. Tas ir ērts reiss, kas ir astoņos no rīta. Daudzi brauc uz poliklīniku, slimnīcu, lai uz astoņiem paspētu.

Reisā uz Rēzekni autobuss vidēji stāj ik pēc vienas pieturas, paņemtot vidēji tikai vienu pasažieru. Rīta agrumā uz pilsētu brauc līdz desmit cilvēkiem, bet no Rēzeknes uz blakus ciemiem ierasti tikai pāris, tādēļ no šī gada slēgti teju 20 reisi. Arī bērzgaliete Meldra, kura ikdienā brauc uz darbu, bērni uz skolām un vakarā atpakaļ, bija sašutumā par izmaiņām.

Meldra Gailāne Rēzeknes novada Bērzgales ciema iedzīvotāja

Ieraugot Facebook ziņu, ka viens no slēgtajiem reisiem būs Bērzgales reiss, no Rēzeknes uz Bērzgali – tad kā domā normāls cilvēks? Ja neiet no Rēzeknes uz Bērzgali, tad neies arī no Bērzgales uz Rēzekni. Draudzene piezvanīja uz autoostu un mums pateica, ka nē, Bērzgalē ies. Nu labi, paldies par to pašu. Bet ar to agro reisu no Bērzgales uz Rēzekni arī brauca vismaz viens divi cilvēki katru dienu uz darbu. Kā viņiem?

Tatjana Rēzeknes novada Stoļerovas ciema iedzīvotāja

Pie mums slēdza to, kas brauc no autoostas. Kāpēc slēdza? – Maz brauc.

Tiem, kuriem šie reisi bija vajadzīgi, tagad nāksies pašiem izdomāt kā risināt problēmu. Rēzeknes novada Viļānu apvienībā veikts pētījums par iedzīvotāju sabiedriskā transporta vajadzībām un ikdienas paradumiem. Zināms ir viens – piemērotus reisus visiem izplānot ir grūti, tomēr tos var iedalīt divās kategorijās: vajadzības pilsētā un darbs, kas visbiežāk ir līdz 40 kilometru attālumā.

Ivars Ikauniens Rēzeknes novada Viļānu apvienības pārvaldes vadītājs

Cilvēku pamatgrozs ir reizi nedēļā nokļūt uz kādu tirdzniecības vietu. Protams, tādās vietās ir šie pārvietojamie veikali, bet ne visur. Arī tajos gadījumos, kad, pieņemsim, salūzt mašīna. Lielākā iedzīvotāju daļa, kas dzīvo tādā aglomerācijā, kas varētu būt Rikava, Strupļi vai jebkurš cits ciemats, kas ir pie Viļāniem, cilvēkam vismaz reizi nedēļā vajadzētu nokļūt un tādā laikā, pieņemsim, divu stundu intervālā vai tuvu tam arī tikt atpakaļ, jo tās darīšanas – izstaigāt aptieku un veikalu – un viņš aizbrauc atpakaļ.

Izmaiņas reģionālo maršrutu tīklā ieviestas, Autotransporta direkcijai noslēdzot jaunu ilgtermiņa līgumu ar pārvadātāju “Rēzeknes autobusu parks”. Pirms līguma slēgšanas veikta pasažieru plūsmas analīze, pēc kuras mainītas gan piedāvāto maršrutu un reisu apjoms, gan arī ieviestas jaunas transporta kvalitātes prasības.

Sanita Heinsberga Autotransporta direkcijas pārstāve

Izmaiņas saistībā ar konkrētajiem maršrutu tīkla daļām iekļāva piecus reisus, kuri tika atstāti maršruta tīkla daļā, kurus sakontēji bija plānots pasažieru nepieprasīto reisu dēļ, pasažieriem tie nebija tik vajadzīgi vai nebija tik daudz iedzīvotāju. Latgalē kopumā pēdējos mēnešos ir veiktas citas izmaiņas, kas saistās ar pārskatiem par pasažieru plūsmām nerentablo reisu analīzi.

No pārvadātāja tiek pieprasīts, ka transportlīdzekļi nedrīkst būt vecāki par četriem gadiem, jābūt aprīkotiem ar drošības jostām, elektroniskām maršruta zīmēm, bezvadu internetu un speciālām norādēm pasažieriem ar īpašām vajadzībām.

Sanita Heinsberga Autotransporta direkcijas pārstāve

Audiālas un vizuālas pieturu paziņošanas, gan beizmešu lielāki autobusi. Pasažieriem ar pārvietošanās problēmām ir paaugstinātas prasības, ka vismaz pusei autobusu ir jābūt pielāgotiem šiem cilvēkiem. Mēs ceram, ka arvien vairāk Latgalē un šajos novados Rēzeknes un Ludzas, pasažieri izmantos reģionālos autobusus gan to kvalitātes paaugstināšanās dēļ.

Lai nodrošinātu jaunās līguma prasības, “Rēzeknes autobusu parks” gatavojas iegādāties 37 jaunus transportlīdzekļus, aizņemoties “Swedbank” 4,2 miljonus eiro.

Dalies:

Gulbju pārziemošana Latvijā

Rudzātos aizvadīts pateicības pasākums mazo grantu projektu īstenotājiem

Līdzīgi raksti