Lai mudinātu autovadītājus pievērst lielāku vērību pašu spējām un rīcībai, kā arī spēkratu atbilstībai braukšanai ziemas apstākļos, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” jau tradicionāli organizē drošas braukšanas nodarbības. Šosezon pirmās apmācības Šonedēļ un arī nedēļas nogalē tās notiek Balvos un Daugavpilī.
Lāčupes lidlaukā netālu no Balviem šoferu stāžs ir dažāds – kādam tie ir vairāki gadi pie stūres, citam gadu desmiti. Novērtēt prasmes ieradušies arī pašvaldības policijas pārstāvji. Dalībnieki atzīst, ka kļūdas pieļaut gadās teju katram.
Inta Autovadītāja no Balviem
Stāžs man tiesībām ir deviņi gadi, braucu septiņus gadus, bet neuzskatu, ka prasmes ir pilnvērtīgas. Kā bremzēt pareizi, kā savaldīt stūri neparedzētos gadījumos, jā. Ļoti daudz pozitīvu emociju, atsaucīgi instruktori. Neparastas situācijas, kas varbūt ikdienā negadās uz ceļa, bet sanāk ļoti daudz zināšanu iegūt.
Māris Autovadītājs no Balviem
Man stāžs ir 25 gadi, ja nekļūdos. Ir bijušas uz ceļa bīstamas situācijas, stirnas, aļņi. Šķēršļu apbraukšana, bet pats grūtākais izrādījās apbraukt konusus čūskā.
Vladislavs Šlēgelmelhs Drošas braukšanas eksperts
Meitene bija deviņus gadus braukusi, viņa pirmo reizi kaut kur paslīdēja utt.. Stundu pabrauca, viņa saprata, kad mašīna slīd, kad neslīd. Ko viņa var, ko nevar, ko mašīna var. Tā ka galvenais iedot to izjūtu.
Pusotras stundas garumā šoferi gūst izpratni par šķēršļu apbraukšanu, pareizu bremzēšanu, reakciju un rīcību neparedzētos gadījumos. Līdzās praktiskām iemaņām, iegūtas arī teorētiskas zināšanas par atbilstošu riepu izvēli, sēdēšanas pozīcijām pie stūres. Spēkratiem noteikts arī protektora dziļums.
Vladislavs Šlēgelmilhs Drošas braukšanas eksperts
Šīs ir pamatprasmes cilvēkiem, lai viņi saprot, kādas ir viņu riepas – ko tās var, ko nevar, kāda ir saķere? Cilvēki nopērk riepas ar labu protektoru, kas ir atļauts, bet tās riepas ir no Zviedrijas, kuras ir nostāvējušas divus gadus aiz kāda servisa un kvalitāte tur ir pilnīgi nekāda.
Māris Autovadītājs no Balviem
Vajag labākas ziemas riepas, to es sapratu. No sākuma tā, kad bremzēju, jutu, ka mašīna jau slīd, tāpēc vajag labākas riepas.
Pēc nodarbībām secināts, ka jebkurš autovadītājs ar lielāku vai mazāku pieredzi spēj pieļaut kļūdas un laicīgi nenovaldīt auto. Nodarbību vadītājs, Latvijas autosporta eksperts Vladislavs Šlēgelmilhs drošas braukšanas prasmju līmeni valstī kopumā vērtē zemu, piebilstot, ka vairāk jādomā nevis par braukšanas ātruma ierobežojumiem, bet gan par praktisku prasmju veicināšanu. Viņš norāda, ka piektā daļa ceļu satiksmes negadījumu ar letāliem iznākumiem notiek tieši apdzīšanas gadījumos.
Vladislavs Šlēgelmilhs Drošas braukšanas eksperts
Mēs varam tendējamies uz vienu trim kilometriem, uz desmit kilometriem, bet par drošu braukšanu neviens nedomā. Viena lieta ir arī vecāka gada gājuma cilvēki, kuri paši neapjēdz, ka paši nevar noreaģēt un piedalās satiksmē. Tās avārijas, ko mēs redzam, ir dēļ viņu prasmēm. Tie, kas brauc pietiekami ātri, viņi ir vairāk koncentrēti uz to, lai droši brauktu. Tie, kas brauc 80 kilometrus stundā vai 42 pa pilsētu – tie tracina pārējos.
Inta Autovadītāja no Balviem
Ja varbūt jūs domājat – man ir liels stāžs, man nenoderēs. Viennozīmīgi tas ir vajadzīgs ikkatram, jo tiešām sanāk iegūt daudz – gan emocijas, gan praksi, gan pieredzi. Visu.
Šajā ziemas sezonā nodarbības plānots organizēt vēl astoņās citās Latvijas pilsētās kā Jelgava, Sigulda, Valmiera, Rēzekne un citas. Kopumā desmit gadu garumā braukšanas prasmes uzlabojuši vairāk nekā 7000 autovadītāju.