Robežšķērsošanas vietā “Terehova” uz Latvijas – Krievijas robežas pārvadātājiem ir viens no izdevīgākajiem punktiem, kas paver ceļu uz Maskavu, Krieviju. Rindā šobrīd stāv vairāk nekā tūkstoš kravas automašīnu. Būtiskākais rindu iemesls ir sankcionēto preču kontrole, kas pieprasa ilgu laiku un īpašu precizitāti informācijas pārbaudē. Muitas un robežsardzes pārstāvji lēš, ka rindas līdz gada izskaņai varētu mazināties. Savukārt ik gadu arvien vairāk palielinās mēģinājumi apiet sankcijas.
Marta Puzāka LRT žurnāliste
Robežšķērsošanas vietā “Terehova” uz Latvijas – Krievijas robežas šobrīd rindā stāv 1200 kravas automašīnas. Šoferiem rindā nākas gaidīt līdz pat divām nedēļām.
Robežšķērsošanas punktā ikdienā rindā vidēja varēja stāvēt 600 kravas automašīnas, šobrīd slodze ir divkāršojusies. Garās rindas gada beigās parasti ir ierasta situācija.
Alvis Donskis VR Ludzas pārvaldes Terehovas RKP priekšnieks majors
Šis pieplūdums ir no mēneša pēdējām piecām dienām, kad sāka palielināties automašīnu skaits. Iepriekš bija zem tūkstoša nokritis, bet tagad palielinās. Tas saistās ar to, ka tuvojas svētki, tuvojas brīvdienas un galvenokārt uzņēmumi cenšas ātrāk paspēt līdz svētkiem izvest kravu un noformēt līdz galam visus dokumentus, kas viņiem ir nepieciešami.
Garās rindas vairāk ietekmē muitas pārstāvju darbu. Kravas noformēšanas ilgums pamatā saistāms ar sankcionēto preču pārbaudi. Ja pirms sankcijām diennaktī varēja noformēt 350 kravas auto, tad šobrīd vidēji 170. Izteikti jūtams cilvēkresursu trūkums, fiziska slodze un morāla spriedze darbā.
Aivars Šarkovskis Muitas pārvaldes Latgales MKP daļas muitas virsuzraugs
Ir tādi gadījumi, kad, piemēram, noformēti desmit minūtēs un tāpat arī var aizņemt līdz pat diennaktij un vairāk. Tas ir atkarīgs, kāda veida krava. Ja viena veida un preču sortiments nav pakļauts sankcijām, tad noformējas ļoti ātri. Ja ved kravu, kas ir salikta krava, kur ir daudz dažādu kravu, preču pozīciju, tad, protams, tur ilgstoša dokumentu kontrole, lai muitas amatpersona izvērtu, vai konkrētā prece, kas tiek pārvadāta, ir deklarēta atbilstošam preču kodam.
Robežšķērsošanas punkts “Terehova” no loģistikas viedokļa ir viens no izdevīgākajiem punktiem pārvadātajiem ceļā uz Maskavu. Caur Terehovas robežpunktu brauc visa Eiropa. Šī gada laikā noformētas aptuveni 56 tūkstoši kravas automašīnas, no kurām 37 procenti ir Latvijas kravas, tikpat arī Eiropas un 25 procenti trešo valstu. Astoņi procenti no tiem – pārvadātāji no Krievijas.
Vladimirs Tālbraucējs no Kaļiņingradas uz Krieviju
Pus otru dienu. Vedu ātri bojājošos kravu, pārtikas produktus. Vēl, domāju, dienas trīs būs jāgaida. Ātri bojājošās kravas izlaiž ātrāk, parastie pārvadātāji ierasti rindās stāv 12 dienas. Mēnesi atpakaļ bija tas pats. Skaidrs, ka tuvojoties Jaunajam gadam, visi grib vairāk kravas atvest.
Genādijs Tālbraucējs no Rīgas
Atbraucu sestdien, stāvu. Ko vedat? Medikamentus. Rīga Maskava, Maskava Rīga. Reiss sanāk reizi divās nedēļās.
Aivars Šarkovskis Muitas pārvaldes Latgales MKP daļas muitas virsuzraugs
Kravu klāsts ir ļoti plašs, jo pamatā izved virzienā uz Krieviju pārtikas produktus, augļus, dārzeņus, medikamentus un alkoholiskos dzērienus. Trešā daļa kravu virzās uz tā saucamām “stānas” valstīm – Kazahstāna, Kirgizstāna utt. Piemēram, Grebņevas virziens ir Sanktpēterburgas virziens. Protams, tur arī ir tādas kravas uz šīm valstīm, bet lielākā kravu plūsma tiek novirzīta caur mūsu posteni.
Savukārt no Krievijas puses plūsma Eiropā ir daudz mazāka – rindā uz Latviju vidēji 50 kravas automašīnas. Tāpat šogad konstatēti 224 mēģinājumi apiet sankcijas. Visos gadījumos kravas noraidītas atpakaļ. Par apzinātiem gadījumiem sankciju apiešanā Terehovas punktā uzsākti 27 kriminālprocesi.