Ik reiz, tuvojoties gada izskaņai, Latvijas-Krievijas un Latvijas-Baltkrievijas robežkontroles punktos veidojas kravas automašīnu rindas. Arī šis gads nav izņēmums. Tomēr šogad pirmo reizi novērots, ka tālbraucēji gaidīšanai izvēlas tuvāko pilsētu robežkontroles punktam. Tāda situācija nu ir Kārsava, kur, lai cīnītos ar kravas auto piepildītām ielām un stāvlaukumiem, tiks uzstādītas terminētās ceļazīmes.
Marta Puzāka LRT žurnāliste
Līdz ar rindu pieplūdumu uz Krievijas robežu, Kārsavas centrā pie baznīcas, autoostas un veikalu stāvlaukumos vērojamas kravas automašīnas.
Vietējiem iedzīvotājiem emocijas par šo ir dažādas – kāds neapmierināts, kāds vienaldzīgāks.
Ineta kārsaviete
Tā ir problēma. Traucē arī braucot ceļa posmā no Rēzeknes uz Kārsavu. Protams, tas nav normāli, manā skatījumā, ka mūsu baznīcai priekšā stāv ārzemju fūres. Būtu normāli, ja kāds to rindu pakoriģētu, ka viņi stāvētu ceļa malā, nevis tur, kur braukuši, tur arī apstājušies. 00:40 Bet Kārsavā arī – kur grib, tur stāv.
Aina kārsaviete
Jau nedēļas divas, ja ne vairāk. Varbūt arī trīs pat. Sen jau. Nedaudz mazāk bija, tagad ļoti daudz veikalos, šeit. Pie baznīcas un tur, kur Citro veikals mēdz būt kādas piecas sešas. Kur cilvēkiem likties, ja tādas rindas? Ēst gribas, veikalā jāiebrauc. Kur liksies? Man viņu ir žēl.
Regīna kārsaviete
Ir, ir mašīnas. Stāv. Pagājušo nedēļu bija daudz, saskaitīju kādas astoņas. Nav te tik liela satiksme, lai tas traucētu, ja godīgi. Autobusu arī pavisam maz tagad nāk. Normāli, kārtīgi cilvēki. Vēl par Baltkrieviju paprasījām, kā tur Baltkrievijā? Teica, ka nekā laba nav.
Šobrīd uz Grebņevas robežkontroles punktu rindā stāv 950 kravas automašīnas un tā ir vairāk nekā 20 kilometru garumā. Robežsargi šoferiem izdala rindas talonus, līdz ar to šoferi savu kārtu var gaidīt jebkur un, infrastruktūras dēļ, daudzi gaidīšanai izvēlas tieši Kārsavu kā tuvāko pilsētu.
Šoferis no Armēnijas
Kāpēc es šeit stāvu? Ir veikals, var svaigus produktus nopirkt. Kur citur stāvēt? Ceļa malā? Tur stāvēt ir ļoti bīstami. Šeit stāv aptuveni desmit mašīnas, arī vietas nav. Runā, ka drīz mūs arī no šejienes dzīs prom.
Saņemot iedzīvotāju pretenzijas, vietvara nolēmusi ierobežot kravas automašīnu uzturēšanos pilsētā.
Marija Stepanova Kārsavas pilsētas pārvaldes vadītāja
E-Pasts Tuvākajā laikā uz Sporta un Malnavas ielām tiks uzstādītas ceļazīmes ar terminētu stāvēšanu līdz vienai stundai, lai tālbraucēji varētu iegādāties nepieciešamās preces veikalos, bet ilgstoši nestāvētu autoostas un baznīcas stāvlaukumā. […] Iedzīvotāji ir samierinājušies un pieraduši pie kravas auto rindām, bet nav apmierināti ar to, ka autovadītāji pilsētas centru izmanto kā stāvvietu.
Grebņevas muitas kontroli diennaktī iziet un Krievijā iebrauc ap 100t kravas automašīnu. Vidēji rindā jāgaida desmit dienas. Lai tās mazinātu, šosejas tuvumā tiek ierīkoti divi stāvlaukumi. Tuvākajā laikā plānojas arī citi uzlabojumi.
Vilmārs Jakupāns VID Muitas pārvaldes Grebņevas MKP muitas virsauzrauga vietnieks
Igaunijā ir pastiprināta kontrole izbraucošajām kravām un tur caurplūdība ir samazinājusies, līdz ar to pie mums ir parādījušies daži jauni pārvadātāji, kas iepriekš šķērsoja Igaunijas-Krievijas robežu.
Kaspars Briškens Satiksmes ministrs
Mēs strādājam pie divu gadu programmas, lai šo robežšķērsošanas problēmu sakārtotu. Pirmais posms šajā ir izveidot elektronisku rindu sistēmu, kas ļauj rezervāciju laikam robežas šķērsošanai veikt attālināti. Lai neveidotos sastrēgumi un garās rindas Latvijas pusē, bet autovadītājiem būtu iespējams skaidri zināt to stundu logu, kurā viņam būs iespēja šķērsot robežu.
Pārvadātāju vidū vairums ir no Lietuvas un Serbijas. Transportlīdzekļi, kas reģistrēti Krievijā, no visiem pārvadātājiem ir tikai pus otrs procents. Muitas pārstāvji norāda, ka Krievijas pārvadājumi ir iepriekšējā gada līmenī, jo sankciju dēļ to kravu var nogādāt tikai uz un no Kaļiņingradas apgabala.