Lai veicinātu skolēnu izpratni par dabaszinībās iegūto zināšanu pielietojumu ikdienā, kā arī vajadzību kopt un saglabāt mežus, a/s “Latvijas valsts meži” jau astoto gadu organizē meža ekspedīcijas vispārizglītojošo skolu 6. klašu audzēkņiem. To laikā dažādās vietās Latvijā skolēni dodas aptuveni div stundu ilgā pārgājienā, desmit pieturvietās veidot radošus un praktiskus uzdevumus. Viena no ekspedīcijām notiek arī Rēzeknes novada Janopoles meža masīvā.
Vairākas klašu grupas ierodas Janopoles meža masīvā, lai dotos izaicinošā piedzīvojumā – meža ekspedīcijā. Skolēnus sagaida desmit stacijas, kur praktiskā un radošā veidā jāizpilda vairāki uzdevumi. Tie saistīti ar meža izpēti, kopšanu un atjaunošanu. Piemēram, viens uzdevumiem ir noskaidrot vidējo kociņu skaitu parauglaukumos.
Reinis Kalniņš LVM Ziemeļlatgales vecākais mežkopības meistars
Šī pietura ir “Stādām mežu”, kur bērniem rādījām stādīšanas rezultātu un parādīt to, kā mēs saprotam un pieņemam lēmumu par to, vai mežs ir atjaunojies veiksmīgi un produktīvi. Līdz ar to šeit ir ierīkoti parauglaukumi, bērnus sadalām grupās un liekam viņiem pamērīt, aprēķināt, salīdzināt skaitļus, pieņemt lēmumu un padiskutēt, kuram sanāk vairāk, kuram mazāk.
Aldis Laganovskis LVM Ziemeļlatgales meža apsaimniekošanas plānošanas vadītājs
10 meža ekspedīcijas stacijas, kur skolēni iepazīsies ar meža apsaimniekošanas procesu, gan arī iepazīsies ne tikai ar kokiem, kā tos kop, stāda, bet arī iepazīs nedaudz plašāk koksnes produktus. Par zinātni, par tām, lietām, kas ir saistītas par un ap mežu, ne tikai par koksni kā tādu.
Skaitļi un aprēķini pavadīja skolēnus arī citos uzdevumos, piemēram, nosakot koka augsstumu ar soļiem.
Kristīne Nautrēnu vidusskolas audzēkne
Kā vajag mērīt kokus, kā pareizi jāskatās, kā jāmēra ar soļiem. Kādām īpašībām vai zināšanām ir jābūt, lai cilvēks varētu strādāt mežā? Ļoti gudram un lai matemātikā būtu labas atzīmes, tāpēc ka daudz jāskaita.
Rēzija un Keita Rēzeknes sākumskolas audzēknes
Rēzija: Man patika skaitīt priedes, jo man pašai patīk matemātika un tas likās interesanti. Keita: Man arī patika skaitīt priedes un skatīties jaunaudzes, jo es pati biju iestādījusi priedi un man arī ļoti patīk matemātika.
Reinis Kalniņš LVM Ziemeļlatgales vecākais mežkopības meistars
Matemātika, varētu teikt, ir ik uz soļa. Lai saprastu, kā dabā viss notiek, rēķinām dažādi. Beigās tie aprēķini, pa lielam, formula viena un tā pati, mainās tikai skaitļi. Jo vairāk rēķini, jo vieglāk to darīt galvā.
Līdzās matemātikai meža nozarē jāzina arī ķīmija un fizika. Skolēni iepazina selekcionāra darbu, kas ievāc sēklas, tāpat arī ražošanu, kuras sastāvā ir koksne un daudz ko citu.
Rēzija un Keita Rēzeknes sākumskolas audzēknes
Tu uzreiz vari redzēt, kā tas ir dzīvē un dažos pārbaudījumos vari pats darboties. Arī tas, ka tu pavadi laiku ārā, elpo gaisu un tad arī tu pats domā vairāk, ka tu nesēdi solā, kad tu vari garlaikoties.
Mārtiņš Nautrēnu vidusskolas skolēns
Kas visspilgtāk palika atmiņā no ekspedīcijas uzdevumiem? – Par meža kopšanu. Ko tur vajadzēja darīt? – tur vajadzēja skatīties kokus. Kuri ir biezāki, kuri ir sausāki.
Viens no skolēnu gaidītākajiem uzdevumiem ir Leonardo Da Vinči pašnesoša koka tilta izbūve. Tam nepieciešama telpiskā izpratne un loģiskā domāšana, sekojot līdzi shēmai. Skolēnu ašie prāti ar to veiksmīgi tika galā.
Nosacījums vēl šim tiltam ir tāds, ka visu nosedzam uz pus dēļa, lai nosedzas. Cenšamies, kā saka, maksimāli taisni, jo pēc tam pēc tam visas šķībās nobīdes var atcelties.
Lauris Pēterāns LVM Meža infrastruktūras speciālists
Bērniem būtu iespēja savām rokām sabūvēt tiltu bez skrūvēm un naglām. Izmantojot koka dēļus, kuri ir 15 gabali un kurus kopā ir jāsastiķē. Pēc tam tiek dota iespēja to reāli dzīvē pārbaudīt, kā tas kalpo.
Uzņēmuma “Latvijas valsts meži” ekspedīcijas mežā tiek organizētas jau kopš 2016. gada. Šogad apmeklēt Janopoles meža masīvu pieteikušās 33 skolas un kopējais skolēnu skaits ir vairāk nekā 600. Pēc meža izzināšanas skolēni ļāvās atpūtai un piknikam, atgūstot spēkus ar gardu maltīti.