Virtuālās realitātes brilles, roboti un hibrīdauditorijas – tie ir tikai daži no veidiem, kā mākslīgais intelekts un digitālā pratība arvien straujāk ienāk studiju procesā. Arī Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā pērn īstenoti trīs nozīmīgi projekti, kuru gaitā iegādāts inovatīvs aprīkojums un pilnveidotas studiju programmas. Galvenais mērķis – reģionā veicināt kvalitatīvu un konkurētspējīgu mācību vidi topošajiem interjera dizaina, programmēšanas un inženierzinātņu speciālistiem.
Virtuālā realitāte šobrīd ir neatņemama studiju procesa daļa – uzsver Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas mācībspēki. Pērn akadēmija iesaistījās trīs valsts mēroga digitālās pratības projektos un tagad strādāt ar mūsdienu jaunākajām tehnoloģijām mācās arī apģērbu un interjera dizaineri.
Ritvars Rēvalds RTA Mehatronikas inženieris, lektors
Viņi arī var savus izveidotos 3D modeļus vai dizainus ievietot iekšā virtuāli un atrasties reālās dimensijās kopā ar saviem objektiem, kas interjeram ir ļoti būtiski, jo tad viņi var ieiet savā telpā un skatīties, kā viss tur arī izskatās. Darbavietā piedāvāt klientam uzģērbt brilles un paskatīties, kā tas izskatīsies reālajā dzīvē, kas ne tikai atvieglo darbu dizainerim, bet arī atvieglo darbu klientam.
Savukārt topošie mehatroniķi un programmētāji jaunos mašīnmācīšanās kursos izstrādā mākslīgo intelektu un integrē viedos risinājumus dažāda veida robotos.
Aptuveni 70% studentu ir vietējie. Raivis no Ludzas puses un Artūrs no Balvu novada novērtē, ka mācīšanās tuvāk mājām izmaksu ziņā ir lētāka, taču kvalitāte no tā necieš un reģionā uz vietas ir pieejamas mūsdienu darbatirgum atbilstošas tehniskās iespējas.
Raivis Filimonovs RTA programmas “Programmēšanas inženieris” 2. kursa students
Latgale man ir tuva sirdij un Rēzeknē bija tieši tas programmēšanas kurss, kurš mani interesē, it īpaši pēdējā laikā, kad programmēšanas paliek vairāk un vairāk nepieciešama. Šī robota roka ir salīdzinoši ar suni vienkāršāka, bet tā ir spējīga izmantojot šo kameru augšā, atpazīt krāsas, kā arī atpazīt zīmējumus un lietas izmantojot mākslīgo intelektu.
Artūrs Melnis RTA programmas “Programmēšanas inženieris” 3. kursa students
Ļoti labi ir tas, ka mēs varam apgūt jau uz reālas tehnikas mākslīgo intelektu, izmantojot robotu operētājsistēmu. Papildus tam viņiem vēl ir datorredze, kas spēj telpas plānus izveidot un ar to mēs varam taisīt jaunus uzdevumus, jaunus risinājumus. Šie risinājumi var noderēt lauksaimniecībā, zinātnē, dažādās rūpnīcās.
RTA izveidota arī hibrīdauditorija. Tajā pārbaudījumi, semināri un sapulces vienlaikus notiek gan klātienē, gan attālināti, pieejama satura prezentēšana no studentu portatīvajiem datoriem bezvadu režīmā. Projekti īstenoti sadarbībā ar citām Latvijas augstskolām un finansēti no Eiropas Sociālā fonda.
Mihails Kijaško RTA Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nodaļas vadītājs
Šeit ir divas kameras, kas filmē auditoriju no divām pusēm, tad ir viena dokumentu kamera, kas dod ļoti labu iespēju mazus objektus demonstrēt attālināti. Ir apskaņošanas sistēma ar sešiem mikrofoniem uz galdiem, kas arī ļoti ērti mums noder dažāda veida atklātajos pasākumos, aizstāvēšanas, semināri, konferences un sapulces.
Modernizēt tehnoloģijas un straujāk atjaunot aprīkojumu nolemts, lai celtu studiju procesa kvalitāti un absolventi varētu konkurēt strauji mainīgajā darbatirgū. Arvien vairāk pieprasīti ir inženieri, programmētāji un mehatroniķi, kas spēj ne tikai veidot programmas, bet ar tām veicināt arī ražošanas automatizāciju.
Iveta Mietule Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas rektore
Ņemot vērā akadēmijas lokāciju un arī to, ka tomēr reģionos pietrūkst labi apmaksātu darbavietu, mums ir svarīgi, lai mūsu studenti un arī topošie absolventi ir pietiekoši kompetenti tieši digitālajā jomā, lai izmantotu iespēju strādāt visā Latvijā un ārpus Latvijas, tajā skaitā attālināti.
Mihails Kijaško RTA Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nodaļas vadītājs
Viena lieta ir uztaisīt dzelžus, otra lieta visu saprogrammēt. Tā kā mēs gatavojam programmēšanas inženierus, tad tā ir liela iespēja paplašināt šo programmēšanas jomu klāstu, ne tikai mēs programmējam kaut kādas Desktop aplikācijas vai interneta mājaslapas, bet mēs programmējam robotus, programmējam autonomus robotus.