Robežšķēršošanas vietā “Pāternieki”, kas šobrīd ir vienīgā iespējamā vietu Latvijas-Baltkrievijas robežas šķērsošanai, rindā stāv 460 transportlīdzekļi. Gaidīšanas laiks šoferiem pārsniedz pat 12 diennaktis. Situāciju saspīlē ne vien sankcionēto preču kontrole, kas aizņem krietnu laika sprīdi un pieprasa īpašu informācijas pārbaudi, bet arī sniegotie laikapstākļi un šoferu savstarpējie konflikti. Muitas pārstāvji lēš, kas situācijai līdz gada beigām nav gaidāmi uzlabojumi.
Jau deviņu dienu garumā teju pustūkstotis kravas automašīnu vairāku kilometru garumā ir ikdiena robežšķērsošanas vietā “Pāternieki” uz Latvijas – Baltkrievijas robežas. Garās rindas gada izskaņā bijusi ierasta situācija, taču šogad jūtams īpašs saspringums – tālbraucēji rindā gaida teju divas nedēļas.
Pāvels Tālbraucējs no Baltkrievijas
Šodien jau ir 12 diennakts, kā te stāvu. Marta: cik esat nobraucis šo dienu laikā? Apstājos 30. novembrī. Tad bija 16 kilometri, tagad atlicis vien kilometrs līdz postenim. Nezinu, cik ilgi ievilksies. Ir ļoti grūti.
Sergejs Tālbraucējs no Lietuvas
12 dienas jau. Ne gala, ne malas pagaidām nevar redzēt. Tas ir skumji, neko neizdarīsi. Labi, ka šeit, tuvāk robežai, ir tualetes. Attālāk ir jācieš vai jābrauc uz Krāslavas degvielas uzpildes staciju.
Šogad robežsargu un muitnieku darbu saspīlē Latvijā “Silenes” un citviet Eiropā slēgtie robežpunkti ar Baltkrieviju, tāpat arī pastiprināta sankcionēto preču pārbaude.
Uldis Ruļuks VID Muitas pārvaldes Latgales MKP daļas MKP muitas virsuzraugs
Daļa cilvēkresursu no Silenes MKP ir novirzīta uz šejieni. Darbojas pašreiz šajā muitas kontrolpunktā – tie ir 20 cilvēki, pat jau nedaudz vairāk. Cilvēkresurss mums ir pietiekošs, bet paša muitas punkta kontroles infrastruktūra ir paraudzēta uz noteiktu transportlīdzekļu daudzumu. Ar cilvēkresursiem šī problēmas vien nav atrisināma.
Saspringto situāciju iespaido arī sniegotie apstākļi. Ilgā gaidīšana kravas auto vadītāju vidū nereti raisa arī konfliktsituācijas.
Pāvels Tālbraucējs no Baltkrievijas
Apstākļi nav diez ko jautri, jo ir cilvēki, kas nepareizi rīkojas pret saviem kolēģiem – mēģina apbraukt, lai nestāvētu rindā. Neko neizdarīsi, diemžēl tāds ir mūsu darbs. Svētki … visiem bija jāsaprot, ka kustība būs lielāka.
Uldis Ruļuks VID Muitas pārvaldes Latgales MKP daļas MKP muitas virsuzraugs
Pastiprināti mēģina tīrīt ceļus – arī tai skaitā pārdzenot transportlīdzekļus no vienas joslas un citu un tīrīt tur, kur viņi stāv. Ikdienā to nav iespējas izdarīt – transportlīdzeklis stāv un to joslu nav iespējams iztīrīt. Tāpat arī valsts policija apseko rindas.
“Pāternieku” robežas kontrolpunkts paredzēts diennakts laikā pārbaudīt 100 smago auto transportu. Šīs nakts laikā pārbaudi izgājušas vien 65. Pārbaude kādam var ilgt desmit minūtes, citam līdz pat nedēļai. To ietekmē informācijas aprite kravas preču precīzai pārbaudei, nereti sazinoties pat ar kravas galamērķvalstīm, piemēram, Kazahstānu.
Uldis Ruļuks VID Muitas pārvaldes Latgales MKP daļas MKP muitas virsuzraugs
Es negribētu, lai cilvēki domātu, ka strauji rindas var samazināties, lolojot cerības. Līdz tam brīdim, kamēr ir atvērts viens muitas kontrolpunkts uz Baltkrievijas robežas, līdz tam brīdim, kamēr ir sankcijas un mēs to kontrolējam, es nedomāju, ka īpaši situācija varētu mainīties.
Kā liecina VID Muitas pārvaldes statistika, pērn vairāk nekā trīs tūkstoši kravām liegta robežas šķērsošana; šogad – jau teju divi tūkstoši. Tāpat šogad par sankcionēto preču pārvadāšanu sākti 140 kriminālprocesi.