Šobrīd vairāk nekā pusei no aptuveni 600 pasta nodaļām darba formāts ir citādāks: saīsināts darba laiks un pastnieki visus pakalpojumus klientiem sniedz viņu dzīvesvietās. Visbiežāk pārmaiņas skar lauku reģionus, kur straujāk mazinās iedzīvotāju skaits, gan arī pazeminās pieprasījums pēc sūtījumu veikšanas, preses izdevumu piegādes un pensiju izmaksām. Pasta nodaļu darbības formāts šogad mainīts arī vairākos Rēzeknes novada pagastos.
Regīna Ruža Silmalas pagastā Rēzeknes novadā ir pastniece aptuveni četrus gadus, kopā ar ģimeni saimnieko turpat arī lauku īpašumā, bet ik rītu mēro vairāk nekā simts kilometrus uz klientu mājām Ružinas apkārtnē. Šeit pirms diviem mēnešiem pasta nodaļai saīsināts darba laiks, jo strauji mazinās iedzīvotāju interese pat par tradicionāliem pasta pakalpojumiem – maksājumu veikšanu, pensiju un laikrakstu piegādi.
Regīna Ruža VAS “Latvijas Pasts” pastniece-autovadītāja Silmalas pagastā
Mazinās pa druskai, jā. Nav tā kā bija pirms četriem gadiem un kā tagad ir. – Kā iedzīvotāji reaģē, ja aizver ciet? – Nezinu! Man neko nesaka. Šeit Ružinā stundu sēžu, tagad sēdēšu no 11:00-12:00. Atnāk pa pieci, seši, septiņi, astoņi pat.
Mārtiņš Liepiņš VAS “Latvijas Pasts” Komercvadības departamenta direktors
E-komercijas sūtījumi: šodien viņš var pasūtīt internetā un viņam to piegādās uz mājām kurjers vai kurjers ievedīs pakomātā. Protams, vēstules mēs rakstām arvien mazāk un ir e-pasti un ir daudzi citi saziņas kanāli. Preses piegāde diemžēl arī samazinās. Tas būs varbūt tāda ne pirmās nepieciešamības prece, lai saņemtu tūlītēju informāciju, bet jau kā tāds produkts, ko es gribu paņemt rokās, apsēsties un smuki palasīt.
Šobrīd Latvijā ir 614 pasta pakalpojumu sniegšanas vietas, no kurām teju 200 darbojas pilnā apjomā, 54 pastnieks atrodas kādu konkrētu laiku, bet 367 vietās pastnieki visus nodaļās pieejamos pakalpojumus sniedz pēc izsaukuma dzīvesvietā. Lauku reģionu iedzīvotāji atzīst, ka turpmāk ir jāsaglabā vismaz šādas iespējas.
Taisija Silmalas pagasta iedzīvotāja
Ļoti svarīgi! Tāpēc, ka viņa atved gan laikrakstus, gan pensiju un arī dažādas preces. Mums ir laba pastniece. Malacis! Ļoti labi apkalpo. Pastniekus mēs mīlam, ja arī viņiem vairs nebūs darba… būs pavisam slikti.
Pastniekiem gan biežāka došanās uz klientu mājām sagādā raizes, ceļu stāvoklis neapmierinošs un bieži vien tos jebkuros laika apstākļos jāmēro pašiem ar savu auto.
Regīna Ruža VAS “Latvijas Pasts” pastniece-autovadītāja Silmalas pagastā
Pavasarī grūti ceļi. Vienu reizi iebuksēju, izstūmos un braucu tālāk. Kad Silmalas avīze iet rajona, tad man avīžu ir ap 600 pāri, 650 pa kastēm jāsaliek. Komercpreces diezgan daudz ņemu un tirgoju, šeit varbūt pa centru mazāk, bet tālāk, nomalēs tur daudz. Vakar pārtiku vedu, šodien tāda vieglāka diena.
Mārtiņš Liepiņš VAS “Latvijas Pasts” Komercvadības departamenta direktors
Mūsu mērķis nav samazināt nodaļas. Mūsu mērķis ir strādāt ar peļņu un strādāt efektīvi. Uzturēt nodaļu, kurā ienāk arvien mazāk klientu pēc produktiem, ko mēs piedāvājam, ir nerentabli. Ja mums nedēļā ienāk pieci-desmit klienti. Mēs esam spiesti šo pakalpojumu pārorganizēt. Arī Rīgā vai pilsētās, kur ir tomēr cilvēku plūsma, arī ne visās nodaļās mums darba laiks ir no 8:00-20:00.
Uzņēmuma “Latvijas Pasts” vadība ievērojusi, ka tur, kur darbalaiks pasta nodaļās tiek saīsināts, pieprasījums pēc pakalpojumiem krītas vēl straujāk un ātri vien jāpāriet pie tā formāta, kur pastnieks dodas pie klienta uz mājām. 2021. gadā pasta sūtījumu piegādes kārtība reorganizēta 36 pasta nodaļās, pērn piecās, bet šogad tās varētu būt 20-40 pasta pakalpojumu sniegšanas vietas.