Latvijā šobrīd ir aptuveni 200 ģimenes, kurās bērni izglītību apgūst mājās. Mājmācībā skolotāja lomu pilda bērna vecāki, pieturoties pie katras klases paredzētā mācību satura. Izglītību ģimenē savam bērnam izvēlējusies arī Kišu ģimene Rēzeknē, jo jutuši, ka dēlam skolā nav komfortabli. Psihologi gan uzsver, ka izvēle par labu mājmācībai būtu rūpīgi jāvērtē, jo tas var ietekmēt bērnu komunikācijas spējas.
Rēzekniešu Kišu ģimenē aug trīs bērni. Vecākais no tiem – dēls Gints – šobrīd mācās 4.klasē un mācību vielu apgūst izglītība ģimenē ceļā jeb mājmācībā. Šis ir jau otrais semestris, kad Ginta skolotāji ir viņa vecāki, gan vecmamma.
Gints Kise 4.klases skolēns
—Kādas vispār ir tās sajūtas, ka mamma tev ir skolotāja? —Ļoti forši! Te es sēžu, man stāsta. Forši! Viss tādā mājīgā telpā notiek nevis klasē, kur dažreiz auksti, dažreiz gaisma un trokšņi. Nekādu mājasdarbu par laimi nav, jo tas jau ir tā kā liels mājasdarbs viens, mājās viss, šeit, šajā telpā.
Par labu bērna izglītošanai mājās Ginta vecāki izlēma pēc tā, kad saprata, ka dēlam sagādā grūtības mācīties kopā ar saviem klasesbiedriem un mājās viņš pārradās nomākts. Taču pirmos Ginta emocionālos pārdzīvojumus vecāki novēroja jau bērnudārzā. Lai gan tobrīd par mājmācību Kises bija dzirdējuši maz, pieņemt drosmīgo lēmumu iedrošināja Ģimeņu skolu apvienības pārstāve Baiba Stikute.
Guna un Aldis Kises Ginta vecāki
G: Vispirms ar vadību skolas arī vienojāmies, ka mēnesi pamēģināsim, jo mēs jau nevaram zināt, vai viss izdosies, vai mums režīmā iekārtosies tāda lieta kā mājmācība. Bet, nu, ļoti veiksmīgi tas viss ir ritējis visu to pirmo semestri un šogad arī. A: Miers mājās. Nav stresa, mazāk. Nav jāpārbauda katru vakaru, vai soma ir salikta, vai visi mājasdarbi ir izdarīti. Un mēs visu laiku zinām, ko mūsu bērns zina.
Interese par mājmācību ir augusi pēc attālinātā mācību procesa covid- 19 dēļ, atzīst Latvijas Skolu Psihologu Asociācijā. Tomēr speciālisti uzsver, ka ar to nevajadzētu aizrauties, jo izglītība ģimenē bērniem var rosināt komunikācijas problēmas. Galvenokārt mājmācība ir piemērota tiem, kam ir nopietnas veselības problēmas.
Liene Grantiņa veselības psiholoģe
Mēs tomēr dzīvojam sabiedrībā un tālāk jau viņam būs jāiet sabiedrībā. Un, ja viņš tā kā nepārvarēs tās grūtības komunicēt un iemācīties sociālās prasmes un komunikācijas prasmes, nu, tad viņam būs ļoti grūti tālāk dzīvē. Kopumā droši vien, ka ir aktualizējusies šī tēma, jo skolā parādās arvien vairāk bērnu ar uzvedības grūtībām. Tiešām ar tādām, kur nāk klāt arī kādi psihiski traucējumi.
Par dēla socializēšanos Kišu ģimenē gan neuztraucas, jo Gints apmeklē arī mūzikas skolu un karatē nodarbības.
Guna un Aldis Kises Ginta vecāki
Paturam prātā arī to, ka, ja Gints kādu dienu sagrib uz skolu, droši drīkst atgriezties. Mums ir brīnišķīga skola, kurā Gints mācījās – Katoļu vidusskola. Gan sadarbība ar skolu šobrīd, gan arī visu to laiku, kad Gints staigāja uz skolu, nav nekādu vispār problēmu bijis ar pašu skolu kā tādu. Runa ir par bērna mikroklimatu un kā tas ietekmē viņa iegūstamās zināšanas.
Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtajiem datiem šajā mācību gadā izglītību ģimenē apgūst 64 pirmsskolas izglītības bērni, 127 1. līdz 6.klases skolēni un seši skolēni no 7. līdz 8.klasei.