Politiski un birokrātiski, ģeogrāfiski un ģeodēziski, kā arī dažādi citi šķēršļi līdz šim būtiski ietekmēja žoga būvniecību uz Latvijas-Baltkrievijas robežas. Nupat uzbūvēti pirmie kilometri un ir ieceres tuvojoties ziemai darbu tempu paātrināt, lai pēc gada ar pusi projektu beidzot noslēgtu. Ņemot vērā Polijas un Lietuvas, kā arī pašu pieredzi uz robežas ar Krieviju, žogs būtiski mazina nelegālo robežšķērsošanas gadījumu skaitu.
Robežniekos Krāslavas novadā uz Latvijas-Baltkrievijas robežas tikko uzbūvēti pirmie pieci kilometri ar aptuveni četrus metrus augstu žogu. Notiek arī pārējo posmu izveide, dzeloņstiepļu nostiprināšana, taku izbūve un citi būvdarbi. Žogs Valsts robežsardzei hibrīdkara apstākļos palīdzēs cīnīties ar nelegālo robežšķērsošanu.
Juris Martukāns Valsts robežsardzes priekšnieka vietnieks, ģenerālis
Es absolūti varu apgalvot, ka šāds žogs fiziski aiztur robežpārkāpējus un bez tehniskiem līdzekļiem šāda žoga pārvarēšana nav iespējama. Kad bija uzstādīts pagaidu žogs, tad bija attiecīgi mēģinājumi to pārkniebt un šķērsot. Šo posmu, kas ir 5 kilometri izbūvēts, gadījumi, mēģinājumi to šķērsot nav bijuši.
Šādu nelegālo migrantu plūsmu no Baltkrievijas Valsts robežsardze pagaidām raksturo kā mērenu, līdz šim septembrī aizturētas 150 personas.
Juris Martukāns Valsts robežsardzes priekšnieka vietnieks, ģenerālis
Vidēji nedēļā tiek nodrošināta 60-80 nelegālo imigrantu atturēšana ieceļošanai Latvijas republikā. Lietuvas, Polijas pieredze parādīja to faktu, ka masveida pieplūduma gadījumos, kā viens no labākajiem līdzekļiem, atturošiem, ir žogs.
Projekta uzsākšanu gan vairākus gadus kavēja dažādi kā birokrātiski un ģeopolitiski šķēršļi, tā arī seši ar valsts austrumu robežas izbūvi saistīti apjomīgi kriminālprocesi. Arī fiziski veicot būvdarbus kavējošs faktors ir pierobežas sarežģītais reljefs. Turklāt līdz šim Latvijas valsts robežjosla kadastrāli nav uzmērīta un šādi darbi veikti pirmo reizi.
Ramona Innusa Nodrošinājuma valsts aģentūras direktore
Liels izaicinājums ir, pirmkārt, dabūt mērniekus, kas šādā sarežģītā ļoti lielā teritorijā ir gatavi startēt ar mērniecības darbiem un pēc tam arī, protams, ir ļoti daudz bijušas arī starpinstitucionālas diskusijas par to, kā paātrināt šo te mērniecības darba dokumentu saskaņošanu un reģistrēšanu.
Renārs Griškevičs VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes priekšsēdētājs
Attiecībā uz būvniecībā pieejamajiem materiāliem, protams, ir izaicinājumi. Gan stabi, gan pats žogs, gan dzeloņstieples – tā ir gan Polija, gan arī Nīderlande.
Līdz nākamā gada pavasarim paredzēts noslēgt pirmo posmu izbūvējot sauszemes žogu aptuveni 84 kilometru garumā. Tāpat jāveic virkne citu papilddarbu. Kopējās žoga būvniecības izmaksas veido aptuveni 102,7 miljoni eiro.
Jūlija Zandersone SIA “Citrus Solutions” valdes priekšsēdētāja
Mums ir pirmajā kārtā astoņi ezeri, septiņos no tiem un viens arī tur ir priekšā, septiņos no kuriem tiks uzstādīti pontoni, arī tādi pontoni no dzelzsbetona, pa kuriem var pārvietoties robežsardze ar savu tehniku. Vienā no posmiem tiks izbūvēts dzelzceļa šķērsojums, kas ir tunelis.
Renārs Griškevičs VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes priekšsēdētājs
Pašlaik vidējais ātrums, ko dienā izbūvē, ir 200 metri, attiecīgi jau nākošnedēļ šis ātrums tiks dubultots sasniedzot jau vienu kilometru fiziskā žoga būvniecības dienā.
Ir arī iecere žogam pievienot optisko kabeli ar novērošanas kamerām, tā nelegālos robežšķērsošanas mēģinājumus konstatēt ātrāk, turklāt attālināti – bez robežsargu klātbūtnes.
Ausma Sprukte-Kozule LRT žurnāliste
Žogs uz Latvijas-Baltkrievijas robežas teju 150 kilometru garumā būs pabeigts 2024. gada februārī, drīz pēc tam noslēgsies noslēgsies arī apkārtējās infrastruktūras izveide.